لاگین یا Login علاوه بر اینکه به معنای ورود به سیستم است، مفهوم ارتباط با جامعه دیجیتال را نیز در بر‌می‌گیرد. در واقع Login مانند یک کلید محافظ برای حساب کاربری عمل کرده و به یوزر در خصوص امنیت و حفظ حریم خصوصی او اطمینان می‌دهد. او با انتخاب یک رمز عبور قوی و استفاده از مکانیزم‌های احراز هویت موثر می‌تواند از دسترسی‌های غیرمجاز به حساب کاربری خود جلوگیری کند، اما بسیاری از کاربران که به تازگی وارد دنیای دیجیتال شده‌اند، با این واژه و نحوه انجام آن آشنا نیستند. آن‌ها دائما می‌پرسند که لاگین یعنی چه و چه کاربردی دارد. در این مقاله از سئو تیم به طور کامل به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

لاگین چیست؟

همه ما برای ورود به حساب کاربری خود در یک سیستم کامپیوتری، برنامه، اپلیکیشن یا وب‌سایت باید اطلاعات شناسایی‌مان را وارد کرده و به اصطلاح لاگین کنیم. پروسه ورود یا عضویت شامل اعتبارسنجی هویت کاربر با استفاده از نام کاربری (شماره همراه یا ایمیل) و رمز عبور است.

در واقع یوزر تنها پس از ورود موفقیت‌آمیز به برنامه مورد نظر، مجوزهای لازم برای بهره‌مندی از قابلیت‌ها و منابع سیستم را اخذ خواهد کرد. این پروسه معمولا به منظور تایید هویت کاربر و تضمین حفظ امنیت و حریم شخصی او انجام می‌شود. یوزر همچنین بعد از login می‌تواند به اطلاعات شخصی خود دسترسی داشته و حساب خود را مدیریت کند.

گاهی اوقات، کاربران ممکن است که نیاز به طی کردن مراحل اضافی پیش از ورود به حساب کاربری خود داشته باشند. برای مثال ممکن است که نیاز به فعال‌سازی سیستم تایید دو مرحله‌ای یا مراجعه به ایمیل باشد. برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از روش‌های دیگری مانند اطلاعات حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی برای اجازه ورود کاربران خود استفاده می‌کنند. این روش عضویت تحت عنوان سوشیال لاگین شناخته می‌شود. این تکنیک برای افرادی مفید است که نمی‌خواهند حساب‌های مجزایی برای سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشند. 

لاگین چیست؟

مشکل لاگین یعنی چه؟

گاهی اوقات در حین انجام پروسه Login مشکلاتی به وجود می‌آید و به یوزر اجازه ورود به حساب کاربری داده نمی‌شود. رفع این مشکلات به نوع سیستم، و‌ب‌سایت یا اپلیکیشن مورد استفاده بستگی دارد، اما به طور کلی با انجام اقدامات زیر می‌توانید مشکل لاگین را رفع کنید:

  • بررسی اطلاعات درج شده: اطمینان حاصل کنید که نام کاربری و رمز عبور را درست ثبت کرده‌اید. از بزرگ یا کوچک وارد کردن حروف در نام کاربری و پسورد خود مطمئن شوید. همچنین چک کنید که هیچ فاصله‌ای در اطلاعات درج شده وجود نداشته باشد.
  • بازنشانی پسورد: اگر رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، از خدمات بازنشانی رمز عبور استفاده کنید. با این گزینه می‌توانید پسورد جدیدی دریافت نموده و با آن وارد سیستم شوید.
  • بررسی اتصال اینترنت: اتصال سیستم خود به اینترنت را چک کرده و از پایدار بودن آن مطمئن شوید.
  • بررسی وضعیت سرور: اگر با انجام مراحل بالا باز هم مشکل لاگین وجود داشت، احتمالا مشکل در سرور یا سیستم وب‌سایت است. در این شرایط اندکی صبر کرده و پس از مدتی دوباره تلاش کنید. همچنین می‌توانید با پشتیبانی سرور خود تماس گرفته و وضعیت را بررسی نمایید.
  • پاک کردن حافظه موقت و کوکی‌ها: در بسیاری از مواقع مشکلات Login به کش حافظه موقت (Cache) و کوکی‌ها (Cookies) مربوط می‌شود. حافظه موقت و کوکی‌های مرورگر خود را پاک کرده و سپس اقدام به ورود کنید.

مشکل لاگین یعنی چه؟

لاگین گوگل چیست؟

همانطور که بیان شد، ثبت نام یا ورود به سایت یا اپلیکیشن از طریق شبکه‌های اجتماعی یکی از جدیدترین روش‌های Login محسوب می‌شود. هنگامی که یوزر در گوگل یا فیس‌بوک ثبت نام می‌کند، می‌تواند برای ایجاد حساب کاربری در برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از حساب گوگل یا فیسبوک خود کمک بگیرد، برای مثال تنها کافی است که برای ورود به یک سایت روی گزینه ورود با حساب گوگل کلیک کنید، بدین ترتیب یک پنجره پاپ آپ نمایش داده شده و از یوزر می‌خواهد که حساب گوگل خود (در صورت داشتن چند حساب کاربری) را انتخاب نماید. در واقع کاربر برای ثبت نام یا ورود به یک سایت از طریق سوشیال لاگین، تنها باید دو کلیک انجام دهد. در این روش نیازی به استفاده از رمز عبور نیست.

همچنین از آنجایی که امنیت حساب‌های گوگل بالا است، این روش ثبت نام یا ورود نیز ایمن است. تنها مشکل این روش را می‌توان عدم لاگین بودن برخی یوزرها به حساب گوگل یا فیسبوک‌شان دانست، بنابراین بهتر است که کسب‌وکارهای اینترنتی راه ورود به وب‌سایت خود را به یک روش محدود نکرده و حق انتخاب بیشتری به یوزرهای خود بدهند.

لاگین گوگل چیست؟

چگونه در سایت لاگین کنیم؟

حال که متوجه شدید، لاگین یعنی چه، می‌خواهیم شما را با نحوه انجام آن آشنا کنیم. به طور کلی سه روش برای ثبت نام و ورود به وب‌سایت‌های امروزی وجود دارد:

ایمیل و رمز عبور: این روش یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای عضویت یا ورود به یک وب‌سایت است. امنیت پایین و همچنین زمانبر بودن نیز از دیگر ویژگی‌های این راهکار است. پس از وارد کردن ایمیل و رمز عبور، یک کد یکبار مصرف به صندوق ورودی ایمیل یوزر ارسال می‌شود. این کد برای تایید ایمیل او قابل استفاده است. مشکل این است که بسیاری از افراد از یک رمز برای تمام سایت‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع امنیت حساب‌های کاربری آن‌ها را پایین می‌آورد.

شماره تلفن همراه: این روش نسبت به راهکار قبلی جدیدتر، سریع‌تر و امن‌تر است. برای ورود و ثبت نام، یوزر باید شماره تلفن همراه خود را وارد کند. سپس او باید رمز یکبار مصرف پیامک شده به گوشی خود را در فیلد مربوط ثبت نماید. بسیاری از سایت‌ها یک حق انتخاب دیگر یعنی عضویت با شماره و پسورد را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. البته مدیر سایت برای استفاده از این روش باید مبلغی را برای خرید پنل پیامکی و شارژ آن بپردازد.  

شبکه‌های اجتماعی: عضویت یا ورود با شبکه‌های اجتماعی هم سریع و ایمن است و هم هزینه‌ای برای مدیر سایت به همراه ندارد. یوزر می‌تواند از طریق حساب گوگل یا فیسبوک خود در وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر ثبت نام کرده یا وارد آن شود. از آنجایی که تقریبا همه افراد در گوگل یک حساب کاربری دارند، این روش بسیار متداول است. همچنین برای استفاده از این روش به پسورد نیازی نیست.