اصول سئو از موضوعاتی است که با رعایت آن می توانیم اثربخشی و کارایی سایت خود را دوچندان نماییم. کلمه سئو (SEO) از کنار هم قرارگیری حروف اول کلمات در عبارت search engine optimization تشکیل شده است و به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است و اساس کسب و کارهای مدرن می باشد. اگر از جمله افرادی هستید که تجارت الکترونیک انجام می دهید، باید بدانید که فقط در صورتی کسب و کار شما رشد خواهد کرد و مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد که وب سایت شما به صورت اصولی سئو شده باشد و هنگام جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کار شما، وبسایتتان در نتایج اولیه جستجوی گوگل نمایش داده شود. مطالعات زیادی که تا به امروز در زمینه سئو انجام شده است اهمیت آن را نشان می دهد، که از نتایج این مطالعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- 93% از کل ترافیک سایت، مربوط به موتورهای جستجو می باشد.
2- 75% از افرادی که در موتورهای جستجو سرچ می کنند، فقط از نتایج صفحه اول بازدید می کنند.
3- بیشتر از 60% از بازاریابان می گویند که بهبود سئوی سایت، اولویت اول آنها برای بازاریابی است.
4- 34% نرخ کلیک در نتایج صفحه اول گوگل، مربوط به اولین موقعیت در این صفحه می باشد.

یادگیری اصول سئو

یادگیری اصول سئو می‌تواند منجر به ارتقاء جایگاه شما در نتایج موتورهای جستجو شده و با افزایش ترافیک سایت، به فروش بیشتر محصولاتتان منجر شود. اگر شما بازاریاب و یا مدیر وب سایت هستید، ضروری است که اصول سئو را یاد بگیرید. دنیای سئو، پیچیده و در حال تغییر می باشد اما به راحتی می توانید اصول اولیه سئو را بیاموزید و حتی داشتن اندکی دانش در مورد سئو نیز می تواند تفاوت های بسیار زیادی در کسب و کار شما ایجاد کند. همچنین اطلاعات و مطالب رایگان در مورد سئو نیز به صورت گسترده بر روی سایت ها وجود دارد که می توانید از آنها برای یادگیری استفاده کنید، در ادامه این مقاله نمونه هایی از این نوع اطلاعات آورده شده است. با داشتن کمی تمرین در کنار یادگیری اصول اولیه سئو، در مسیر تبدیل شدن به یک سئو کار حرفه ای قرار می گیرید.

اصول سئو چیست؟

اصول سئو چیست؟

به صورت کلی می توان اصول سئو را در 5 دسته زیر قرار داد:

1-بهینه سازی کلمات کلیدی

اولین اصل سئو، بهینه سازی کلمات کلیدی است. در واقع کلمات کلیدی عنصر اصلی سئو هستند. هر صفحه ای در وبسایت باید از یک استراتژی اصولی برای کلمات کلیدی استفاده کند تا تأثیر بیشتری بر الگوریتم های موتورهای جستجو داشته باشد. متداول ترین راه هایی که برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده می شوند عبارتند از: 1- نوشتن همه کلماتی که خودتان فکر می کنید می توانند کلمات کلیدی باشند. 2- استفاده از keyword planner است که توسط گوگل ارائه شده است تا به مدیران وبسایت ها کمک کند مخاطبان هدف خود خود را جذب کنند. 3- وارد کردن کلمات کلیدی در کادر جستجوی گوگل و مشاهده همه ی کلماتی که گوگل در ارتباط با کلمه تایپ شده پیشنهاد می دهد. 4- مشاهده سایت های پرسش و پاسخ مانند Quora که روزانه هزاران پرسش را از طرف مخاطبان دریافت می کنند. با چک کردن این سایت ها می توانید سوالات متداول را پیدا کنید و صفحاتی ایجاد کنید که دقیقا پاسخ این پرسش ها هستند.

2- تگ های عنوان

تگ های عنوان دومین اصل سئو می باشند که نیاز به بررسی دارند، زیرا الگوریتم های موتورهای جستجو، هدینگ های محتوای شما را آنالیز می کنند تا موضوع محتوای شما را دریابند و آن را در بین پست های مشابه قرار دهند. هر عنوانی باید شامل یک کلمه کلیدی، در قسمت ابتدایی عنوان باشد که به گوگل اجازه می دهد تا به مرتبط بودن محتوای شما پی ببرد. یک عنوان خوب باید به نوعی فراخوانی برای ورود به سایت باشد، یعنی اینکه مردم را به خواندن مطالب شما دعوت کند. اگر در مورد مؤثر بودن عنوان خود مطمئن نیستید، می توانید از ابزارهای آنلاین مانند CoSchedule Headline Analyzerبرای چک کردن عنوان ها استفاده کنید. این ابزار عنوان شما را از نظر ساختارکلی، گرامر و خوانا بودن بررسی می کند.

3- توضیحات متا

اگر چه کلمات کلیدی متا، دیگر جایگاهی در دنیای سئو ندارند ولی ویژگی های دیگر متا مانند توضیحات متا هنوز هم نقش زیادی در سئو دارند. یک کاربر عادی قبل از باز کردن وب سایت، به دو چیز توجه می کند: عنوان و توضیحات متا. توضیحات متا همیشه در زیر عنوان در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شود. موتورهای جستجو کلمات کلیدی را در توضیحات متا هایلایت می کنند که این موضوع کاربران را تشویق می کند تا بر روی لینک کلیک کنند و محتوای شما را چک کنند.

4- محتوای با کیفیت

شما می توانید همه ی ترفندهای سئو که در جهان وجود دارند را بیاموزید و برای سئوی سایت خود به کار ببرید اما اگر محتوای باکیفیتی بر روی وبسایت خود نداشته باشید، هیچ کدام از آنها به شما کمک نخواهند کرد. پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقالات خوبی ایجاد کنید و در این مقالات به حل مشکل کاربران توجه داشته باشید. پس می توان فهمید که چرا مطالب وبلاگ ها طولانی هستند، آنها شامل کلمات زیادی می شوند تا بتوان تحلیل خوبی در مورد آنها نوشت و موضوعات مد نظر را از هر زاویه ای پوشش دهند. با توجه به تحقیقات انجام شده، طول ایده آل برای یک مقاله که بر روی سایت قرار می گیرد 1600 کلمه می باشد. برای جذاب تر کردن محتوای خود برای کاربران عادی، از محتوای چند رسانه ای استفاده کنید. برای مثال، بررسی محصول به صورت فایل ویدئویی، بهترین نتیجه را برای سایت های فروشگاهی آنلاین می دهد. این نوع محتوای ویدئویی به کاربران اجازه می دهد تا در مورد محصولات و خدمات شما مطالب بیشتری بیاموزند و به خرید محصول بعد از مشاهده فیلم ترغیب شوند.

اصول یادگیری سئو

5- بررسی و تحلیل سئو سایت

اگر می خواهید در درازمدت سطح بهره وری وبسایت خود را حفظ کنید بررسی منظم سئو سایت ضروری می باشد. هر چند وقت یکبار باید کل وبسایت خود را بررسی کنید و نقاط ضعفی که باعث کندی سئو سایت شما شده است را پیدا کنید. بدین منظور باید متا عنوان ها و توضیحات متا را برای صفحات سایت بررسی کنید، بهینه بودن کلمات کلیدی را برای هر نوشته چک کنید، URL مقالات خود را تحلیل کنید، تگ های ALT تصاویر را کنترل کنید و یک تست برای تطبیق داشتن با موبایل یا ریسپانسیو بودن وب سایت خود انجام دهید تا ببینید که آیا وبسایت شما به خوبی برای گوشی های هوشمند بهینه شده است یا نه. این موارد به شما کمک می کنند تا سئو وبسایت خود را بسنجید و نقص ها و کاستی های سایت شما را برجسته می کند. بنابراین می توانید محتوای خود را بهبود دهید تا سئو سایت بهبود یابد.

اصول سئو در تولید محتوا

محتوا به هر نوع اطلاعاتی که بر روی وب سایت گذاشته می شود گفته می شود و به کارگیری اصول سئو در تولید محتوا باعث جذب موتورهای جستجو می شود. این اصول عبارتند از:

1- تحقیق در مورد کلمات کلیدی که با این کار می توان کلمات کلیدی ای را پیدا کرد که بیشترین سرچ را دارند.

2- بهینه سازی کلمات کلیدی، بدین معنی که بدانید که هر کلمه کلیدی را کجای محتوا و چگونه استفاده کنید تا محتوای ایجاد شده بیشتر قابلیت جستجو را داشته باشد.

3- سازمان دهی محتوا، به گونه ای که فقط برای موتورهای جستجو سئو نشده باشد بلکه برای کاربران نیز بهینه شده باشد و بتوانند مطالب دیگر وبسایت را به راحتی پیدا کنند.

4- تبلیغ محتوا که با به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و ساخت لینک های داخلی و بک لینک به محتوا انجام می شود.

اصول سئو در مقاله نویسی

اگر می خواهید مخاطبان وبلاگ خود را برای همیشه و یا حداقل برای مدت زمان طولانی داشته باشید، باید در مورد مقاله هایی که بر روی سایت قرار می دهید به صورت هوشمندانه تر عمل کنید. یکی از بزرگترین چالش هایی که مدیران سایت ها با آن روبرو می شوند، نوشتن مقالات و تولید محتوایی است که در عین حال که برای موتورهای جستجو سئو و بهینه است، برای کاربران نیز جذاب باشد. با یک جستجو در گوگل می توان فهمید که تعداد سایت هایی که هر روز مقالات تازه بر روی آنها قرار می گیرد بسیار زیاد و در حال افزایش است. حال در نظر بگیرید که اگر این مقالات تکراری، پر از کلمات کلیدی و دارای کیفیت پایین باشند، به مخاطبان شما کمکی نخواهند کرد و مخاطبان شما دیگر تمایلی برای بازدید از سایت شما نخواهند داشت. پس با رعایت اصول سئو که در پاراگراف های قبل بیان شده است می توانید مقالات خود را هم برای موتورهای جستجو و هم کاربران جذاب تر کنید.

اصول کلی سئو

اگر به تازگی وارد دنیای تجارت الکترونیک شده باشید، نیاز به دانستن اصول کلی سئو خواهید داشت که شامل بهینه سازی سه ناحیه از سایت یعنی تنظیمات فنی سایت، محتوا و لینک ها می شود. دانستن اصول کلی سئو به شما کمک می کند تا برند و محصول خود را به بهترین شکل معرفی کنید و بیشترین میزان فروش محصول را داشته باشید، زیرا که موتورهای جستجو فقط یک هدف دارند و آن هم فراهم کردن بهترین پاسخ ها و بهترین اطلاعات برای افرادی است که جستجو انجام می دهند. از سوی دیگر، با سئو سایت می توانید اطمینان داشته باشید که استراتژی های بازاریابی شما با روشهای جدیدی که افراد برای خرید و دریافت خدمات در پیش گرفته اند مطابقت دارد.

آشنایی با اصول سئو

اگر می خواهید سئو وب سایت خود را در دست بگیرید و اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، می توانید از مطالب موجود در این مقاله و مقالات مشابهی که بر روی سایت های دیگر قرار دارند و برای آشنایی کاربران با اصول اولیه سئو نوشته شده اند و معمولا رایگان هستند بهره مند شوید. البته سئو نیز مانند هر حرفه ی دیگری نیاز به تجربه و دانش تخصصی دارد که برای فراگیری آن باید دامنه مطالعه خود را در این زمینه گسترش دهد و از مطالب به روز که به صورت پیوسته منتشر می شوند استفاده کنید و یا اینکه سئو سایت خود را به متخصصین در این زمینه بسپارید.


نتیجه گیری
تاکنون سئو مهم ترین استراتژی در کسب و کارهای آنلاین بوده است. سئو شامل مجموعه کلی از اصولی است که قابلیت دیده شدن وب سایت شما توسط موتورهای جستجو را افزایش داده و آنرا جذاب تر می کند. پیاده سازی درست اصول سئو به افزایش ترافیک وب سایت و افزایش احتمال فروش محصولات کمک می کند.